Felhívjuk szíves figyelmüket arra, hogy az E-ügyintézési tv. értelmében a magánszemélyeknek lehetősége van ügyeiket elektronikus úton intézni, míg az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezetek, valamint az ügyfélként eljáró jogi képviselők részére kötelezettség az elektronikus ügyintézés.

 

A kérelem beadásához rendelkezésre állnak a Nyomtatványok fül alatt szereplő nyomtatványok, melyeket kitöltve és kinyomtatva tud hatóságunkhoz eljuttatni e-papír (epapir.gov.hu) szolgáltatáson keresztül.

Címzett: Tiszaújváros Város Önkormányzata

témacsoport: Önkormányzati igazgatás

ügytípus: Kereskedelmi ügyek

 

Továbbá a kérelem benyújtható az e-önkormányzat hivatali portálon (https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap) keresztül is az ott található űrlap kitöltésével.

Bővebb információ: http://www.varoshaza.tiszaujvaros.hu/index.php/8-informaciok/1636-elektronikus-ugyintezes

 

A szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X.20.) Korm. rendelet (a továbbiakban Korm. rendelet) a szálláshelyek nyilvántartásba vételére irányuló eljárások lefolytatására, valamint a szálláshely szolgáltatások felügyeletére a települések jegyzőjét jelöli ki. Nem tartozik a rendelet hatálya alá a nem szálláshely-szolgáltatás rendeltetésű ingatlan tartós tartózkodás céljából történő használatba adása lakásbérlet, házbérlet, albérlet vagy ágybérlet keretében.

 

Szálláshely típusai a következők lehetnek:

Az egyes szálláshely-típusok definíciói, illetve a típusokhoz kapcsolódó követelmények megtalálhatóak a Kormányrendeletben, illetve annak mellékleteiben.

 

Szálláshely-üzemeltetés bejelentése

 

A szálláshely-szolgáltatási tevékenység megkezdéséhez bejelentést kell tenni, melyet a szálláshely fekvése szerinti település önkormányzatának jegyzőjéhez kell benyújtani. A szálláshely-szolgáltató bejelentését a jegyző haladéktalanul ellenőrzi, és amennyiben a bejelentés megfelel a jogszabályban előírt feltételeknek, a jegyző 8 napon belül e tényről igazolás megküldésével értesíti a szálláshely-szolgáltatót és nyilvántartásba veszi a szálláshelyet. A szálláshely-szolgáltató a bejelentés napjától megkezdheti a szálláshely-üzemeltetési tevékenység folytatását, azonban, ha a jegyző hiányosságot tapasztal, a tevékenység folytatását megtilthatja.

A jegyző a nyilvántartásba vételt követően a bejelentés másolatát a nyilvántartási számmal együtt megküldi a jogszabályban meghatározott illetékes hatóságoknak is, akik – amennyiben a kereskedelmi tevékenység a feladat- és hatáskörüket érinti – hatósági ellenőrzést folytatnak le az üzletben.

 

Nyomtatvány: Bejelentés szálláshely-üzemeltetési tevékenység folytatásáról

Ügyintézési határidő: 8 nap

Fizetendő díjak, illetékek: Az eljárás illetékmentes.

 

Szükséges iratok jegyzéke:

  1. Egyéni vállalkozás esetében igazolás a nyilvántartásban szereplő adatokról.
  2.  Cég esetében aláírási címpéldány.
  3.  Meghatalmazás, amennyiben nem az aláírásra jogosult jár el.
  4.  Nem a bejelentő tulajdonában lévő szálláshely esetében a szálláshely használatának jogcímére vonatkozó igazoló okirat vagy annak másolata a tulajdoni lap kivételével.
  5.  Haszonélvezet esetében – ha nem a tulajdonos vagy a haszonélvező a szálláshely-szolgáltató – a haszonélvező hozzájárulását igazoló okirat.
  6.  Közös tulajdonban álló szálláshely esetében, ha nem valamennyi tulajdonostárs a szálláshely-szolgáltató, a tulajdonostársak hozzájárulását igazoló okirat.
  7.  A szálláshely-szolgáltató adószámát igazoló okirat.
  8.  Szálláshely helyszínrajza.
  9.  Szálláshelykezelő szoftver meglétét igazoló dokumentum.
  10.  A szálláshely-minősítő szervezet által kiadott minősítő dokumentum.

 

Minden szálláshely-szolgáltatóknak rendelkeznie kell olyan szálláshelykezelő szoftverrel és okmányolvasóval, amely a VIZA rendszer (Vendég Információs Zárt Adatbázis) számára a vendégek jogszabályban meghatározott személyes adatainak titkosított adattovábbítására képes. A VIZA egy többszörös, aszimmetrikus titkosítással védett informatikai rendszer, amelyben 2021. szeptember 1-jétől egy magyarországi szálláshelyen megszálló vendég törvényben meghatározott személyes adatait titkosított módon tárolják. A szálláshely-szolgáltató a szálláshely-szolgáltatást igénybevevő adatait bejelentkezésekor az okmányolvasó segítségével rögzíti a szálláshelykezelő szoftver útján. A szálláshely-szolgáltató köteles adatkezelési tájékoztatóval rendelkezni, hiszen a vendégeket az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény, valamint a GDPR rendelet alapján egyértelműen, közérthetően és részletesen tájékoztatni kell az adatai kezelésével kapcsolatos minden tényről, így különösen az adatkezelés céljáról és jogalapjáról, az adatkezelésre és az adatfeldolgozásra jogosultszemélyéről, az adatkezelés időtartamáról, illetve arról, hogy kik ismerhetik meg az adatokat. A tájékoztatásnak ki kell terjednie az érintett adatkezeléssel kapcsolatos jogaira és jogorvoslati lehetőségeire is.

 

További információk a VIZA rendszerről: https://vizainfo.hu/

A szálláshely-kezelő szoftverrel kapcsolatban bővebb információ a https://info.ntak.hu/szallas oldalon található.

 

Valamennyi magyarországi szálláshely kötelező minősítését a Magyar Turisztikai Minőségtanúsító Testület Nonprofit Kft. végzi el. Szálláshely-üzemeltetési tevékenység csak olyan szálláshelyen folytatható, amely megfelel azon szálláshelytípus szerinti minőségi, műszaki és szolgáltatási követelményeknek, amely tekintetében a szálláshely-szolgáltatási tevékenységet folytatni kívánják. A szálláshely-minősítési eljárás szabályai és szempontrendszere a szálláshely-minősítő szervezet elektronikus felületén kerülnek közzétételre, mely alapján a szálláshely-minősítő szervezet vizsgálja különösen a szálláshely műszaki állapotát és felszereltségét, illetve a nyújtott szolgáltatások színvonalát.

A szálláshely-minősítés folyamatával kapcsolatban bővebb információ a https://szallashelyminosites.hu/ oldalon található.

 

Nyilvántartásban szereplő adatokban bekövetkező változás bejelentése

 

A szálláshely-szolgáltató az engedélyben, illetve a nyilvántartásban szereplő adatokban bekövetkezett változást – ideértve a szálláshely-szolgáltató személyében történő változást is – haladéktalanul köteles a jegyzőnek írásban bejelenteni.

 

Szükséges iratok jegyzéke:

1. A megváltozott adatokat igazoló dokumentumok.

2. Cég esetében aláírási címpéldány.

3. Meghatalmazás, amennyiben nem az aláírásra jogosult jár el.

 

Nyomtatvány: Változás bejelentés szálláshely-szolgáltatási tevékenységgel kapcsolatban

Ügyintézési határidő: 8 nap

Fizetendő díjak, illetékek: Az eljárás költség- és illetékmentes.

 

Szálláshely megszűnésének bejelentése

 

A szálláshely-szolgáltató a szálláshely megszűnését a megszűnést követő 8 napon belül köteles a jegyzőnek írásban bejelenteni.

 

Szükséges iratok jegyzéke:

1. Cég esetében aláírási címpéldány.

2. Meghatalmazás, amennyiben nem az aláírásra jogosult jár el.

 

Nyomtatvány: Bejelentés szálláshely-üzemeltetési tevékenység megszüntetéséről

Ügyintézési határidő: 8 nap

Fizetendő díjak, illetékek: Az eljárás költség- és illetékmentes.